Apetitul infinit pentru distracție

Titlul este un citat din cartea lui Aldous Huxley “A brave new world“.

Mi-am amintit de ea astăzi când am făcut greșeala să deschid televizorul și să fac o tură a posturilor de televiziune cu cele mai mari audiențe.

Dacă nu știți despre ce e vorba, Aldous Huxley face în această carte o portretizare a unei societăți în care populația este controlată prin plăcere și unde informația nu ar fi îngrădită, ci ar fi îngropată într-o mare de distracții inutile.

Este o viziune aproape complet opusă de cea prezentată de George Orwell în cartea 1984, unde totul este reprimat prin forță și accesul la informații este interzis.
Ambele cărți sunt foarte interesante și merită citite dacă nu ați făcut-o până acum. (se găsesc și la Emag aici, și pe Amazon și probabil și în majoritatea librăriilor)

Imaginea de mai jos (de pe VisualNews) prezintă o comparație între ideile majore ale celor două cărți:

Lumea Orwell-Huxley

Lumea Orwell-Huxley


În momentul de față cele mai urmărite emisiuni sunt programele de divertisment și emisiunile mondene tip “can-can” cu asistente cât mai dezbrăcate și subiecte de toată jena.
În același timp programele canalelor Discovery, chiar dacă nu sunt mult mai stimulante din punct de vedere intelectual, sunt vizionate de abia vreo 50 de mii de oameni, pe când o emisiune de genul Acces Direct ajunge și la 2 milioane de telespectatori. Ce să mai vorbim de canalele culturale.

Viitorul văzut de Huxley pare astfel o realitate.

Ne sunt servite în continuu știri și informații irelevante, politicienii se întrec în discursuri demagogice fără nici o legătură cu realitatea și noi ajungem să nu mai observăm sau să ne pese de lucrurile cu adevărat importante.

Iar acest lucru deja nu se mai reflectă doar în media tradițională.
Pe Internet de exemplu, deși rămâne în continuare o sursă de informare foarte bună, apare vizibilă o schimbare în rău.

Site-urile de știri au adoptat în mare măsură stilul tabloid, afișând predominant știri de duzină cu titluri de genul “Vezi aici extraordinara transformare..” sau “N-ai să ghicești niciodată cât de mari au ajuns sânii lui X”.

În afară de asta, deși există în continuare mult conținut de valoare pe internet, fie nu se mai caută, fie devine din ce în ce mai greu de găsit într-o mare de mediocritate ridicată la rang de artă.
O căutare pe google pe aproape orice domeniu va prezenta de cele mai multe ori site-uri de spam/agregatoare, urmate apoi de site-uri ce se promovează ca experți în domeniu deși nu au aproape nici o legătură cu domeniul în cauză, și apoi de încă o sută de site-uri ce tratează superficial aceeași problemă. Astfel, îți este din ce în ce mai greu să găsești informația studiată și verificată.

Și evident, apetitul pentru distracție al consumatorului. Există în momentul de față atât de multe posibilități de distracție, atâtea lucruri cu care poți să pierzi timpul încât, de cele mai multe ori, deși căutăm o informație interesantă sau vrem să facem ceva productiv, ne poticnim ușor în ceva distractiv și nu mai ajungem și la partea valoroasă.
Ceva în genul imaginii de mai jos:

Am un dispozitiv cu care pot accesa orice informație, dar îl folosesc doar pentru imagini cu pisici

Am un dispozitiv cu care pot accesa orice informație, dar îl folosesc să mă uit la imagini cu pisici

Plus, deși sper să nu ajungem vreodată în situația asta, pe lângă lumile văzute de Orwell și Huxley întotdeauna există și varianta:
– atât timp cât nu îți pui prea multe întrebări ai parte de lumea lui Huxley. Îndoiește-te de ea și vei găsi pe cineva stând chiar lângă tine pregătit să îți arate lumea lui Orwell

Încheind într-o notă pozitivă, totuși încă se produc multe lucruri de valoare și, chiar în condițiile atâtor informații irelevante, cele importante par a ieși la suprafață destul de rapid. Doar direcția spre care ne îndreptăm nu pare a fi cea mai bună.
Și chiar și așa, oricum suntem într-o situație care este și va mai fi destul timp mult mai bună față de realitatea existentă din țări precum Coreea de Nord, realitate identică cu cea portretizată de Orwell.

Advertisements
This entry was posted in Suparari and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Apetitul infinit pentru distracție

  1. Pingback: A trecut o lună | Să nu vă fie cu bănat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s